Al sinds 1988 is Aronsohn betrokken bij deze locatie. Al voordat de Willemsspoortunnel werd gebouwd zijn door Aronsohn ideeën ontwikkeld om het mogelijk te maken in latere jaren (dus na de oplevering van de tunnel) op en pal naast de tunnel te kunnen bouwen.
De ideeën zijn omgezet naar zogenaamde voorinvesteringen onder en op de tunnel die het bouwen van dit gebouw mogelijk hebben gemaakt. Na bijna 20 jaar was de woontoren Wijnhaeve het eerste uitgevoerde bouwproject boven de tunnel met pal ernaast de ondergrondse parking. Bijzonder hierbij was het risico van horizontaal verplaatsen van de tunnel door eenzijdige ontgraving, het opveren van de tunnel door vermindering van de bovenbelasting op de tunnel en de trillingsoverdracht naar de woontoren. Om dit ten genoegen van de opdrachtgever en ProRail te kunnen verantwoorden zijn ingewikkelde technische analyses door Aronsohn gemaakt, metingen verricht in de tunnel en veel overleg gevoerd met de verzekeraars en hun experts.
De woontoren zelf veroorzaakt samenknijpen van de laag van Kedichem, een bodemlaag op 30 meter diepte, waardoor ook de tunnel wordt beïnvloed. De woontoren is uitgevoerd op een traditionele manier met massieve betonvloeren waarin luchtleidingen zijn meegestort. De gevels zijn sandwich elementen met een buitenblad van hoogwaardig beton. De uitvoering is voorspoedig verlopen en het treinverkeer is geen enkel moment gehinderd.
Meer over dit project?
Bruto-vloeroppervlak
15.000 m2 bvo
Bouwsom totaal
–
Bouwsom constructie
–
Expertises
Constructieve ontwerp
Bestek- en detailtekeningen
Constructieve berekeningen
Publicaties & prijzen
–